Fosbury & Sons exposeert 'Mobiele Archieven' van Belgische kunstenaar Denmark

van 9 tot 23 februari in de WATT-toren in Antwerpen

Fosbury & Sons aka Belgium’s finest office stelt de 'Mobiele Archieven' van de Belgische kunstenaar Denmark tentoon in haar vestiging in de Antwerpse WATT-toren. Het bedrijf heeft als missie een nieuwe en kwaliteitsvolle manier van werken én leven te introduceren en wil met haar vernieuwende visie op 'het kantoor' mensen op verschillende manieren verbinden. Kunst is één van deze manieren. Tegelijkertijd wil Fosbury & Sons ook kunstenaars een platform bieden, en hun werk in contact brengen met leden en bezoekers. De 'Mobiele Archieven' zijn een samenvatting van het volledige oeuvre van Denmark. De expo loopt van zaterdag 9 februari tot en met zaterdag 23 februari.

Met Fosbury & Sons introduceerden Stijn Geeraets, Maarten Van Gool en Serge Hannecart in 2016 een nieuwe, meer humane manier van werken. Als lid van Fosbury & Sons geniet je van het comfort van een professioneel kantoor, met de huiselijke warmte van je woonkamer, de diensten en de looks van een boutique hotel en de ontspanning van je vrije tijd.

Fosbury & Sons geeft de werkende mens tools in handen om zijn (werk)leven extra boeiend én efficiënt te maken. Nuttige professionele diensten, leerrijke lezingen en fijne events verhogen je levenskwaliteit tijdens of na het werk. Fosbury & Sons creëert een kwaliteitsvolle werkomgeving die zowel voor, tijdens als na het werk inspireert.

Volgens Fosbury & Sons is kunst een onmisbaar onderdeel van een aangename werkplek. Het is bovendien de taak van Fosbury & Sons om mensen op verschillende manieren te verbinden. Kunst is één van deze manieren.

Het is onze bedoeling om kunstenaars een platform te bieden. Zo werken we in alle vestigingen samen met lokale kunstgalerieën en gaven we al plaats aan bijzondere werken van kunstenaars als Florian Tomballe en Perry Roberts. Het werk van Denmark zal ook in onze toekomstige vestigingen een plaats krijgen.

De 'Mobiele Archieven' zijn een samenvatting van het volledige oeuvre van Denmark. Wanneer de werken samen zijn heb je een museale tentoonstelling maar elk werk op zichzelf kan ook geplaatst worden in de verschillende Fosbury & Sons vestigingen, waardoor veel leden en bezoekers in contact komen met deze belangrijke Belgische kunstenaar.

Mobile Archives

Afgestoten archieven van boeken, kranten, magazines, dossiers, listings…worden tot nieuwe archieven omgebouwd. Niet om te consulteren, maar om te bekijken. Ze zijn ontoegankelijk gemaakt om mezelf tot stilstand te dwingen. - Denmark

Er zijn interessante overeenkomsten tussen de wijze waarop overheden en grote organisaties hun geheugen onderhouden en die waarop kunstenaar Denmark zijn archiefwerken archiveert. Dat doet hij door middel van mobiele units die hem toelaten bepaalde onderdelen van zijn oeuvre te verplaatsen of te ontsluiten. Elke rolcontainer vormt zo een archief van archieven en is daarnaast zelf onderdeel van het totale kunstenaarsarchief. Samen bieden de 15 archiefinstallaties in de 42 archiefunits een gecondenseerd en representatief overzicht van Denmarks werk van 1974 tot 2018. Door de werken te presenteren in hun verdichte, gestockeerde vorm, dialogeert Denmark niet alleen met zijn eigen verleden en met het geheugen van de plaats waar hij ze tentoonstelt, maar verwijst hij tegelijkertijd naar de gigantische depots met onzichtbare, slapende kunstwerken in publieke en private collecties over de hele wereld.

Denmarks archief-installaties kunnen niet alleen gelezen worden als onconsulteerbare en dus weerbarstige archieven. Deze werken fungeren immers ook als bescheiden stoorzenders. Het zijn hedendaagse vanitas-stillevens die ons confronteren met het hysterische informatiefetisjisme van de laatste decennia. - Johan Pas, hoofd van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

Over Denmark

In 1972 studeert Denmark (Mark Robbroeckx, °Wilrijk, 1950) af als licentiaat kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Gent. Denmark bouwde doorheen de jaren zijn oeuvre op als een beeldende reflectie op media, geschreven pers en de enorme papierberg die meestal snel in de vuilnisbak belandt. Hij reageert tegen de overdaad aan gedrukte en andere informatie. De fysieke transformatie van het bedrukte papier is soms hard, soms zacht, maar altijd eigenzinnig. Hij gaat een symbolisch intellectueel gevecht aan met de overdadige informatiecultuur, waarbij het zoeken naar communicatie en essentie centraal staat. Informatiedragers zoals boeken, kranten en tijdschriften maakt hij ritueel en systematisch monddood door ze te stapelen, versnijden, vouwen, persen, kleven en vast te schroeven.

Praktisch

Mobiele Archieven - Denmark
van zaterdag 9 februari tem zaterdag 23 februari
woe - zat van 14u tot 19u

Fosbury & Sons - gelijkvloerse exporuimte
Mechelsesteenweg 271, Antwerpen

Vernissage op vrijdag 8 februari

Lies Vangeel PR & Communications, VonYellow

- The Office with a Soul -

An inspiring workspace where business, culture and leisure come together. A membership club for entrepreneurs, digital nomads and corporations to experience the renaissance of work.