Fosbury & Sons opent eerste coworking space in Amsterdam

en transformeert het oude Prinsengrachtziekenhuis tot stijlvolle kantoren

Fosbury & Sons' onderscheidende coworking concept is nu ook te vinden in Nederland en geeft ook daar het startschot voor een nieuwe manier van werken. Het van oorsprong Belgische bedrijf heeft zijn intrek genomen in het voormalige Prinsengrachtziekenhuis in Amsterdam. Het Rijksmonument is volledig getransformeerd tot een geheel van stijlvol ingerichte kantoren, werkplekken, inspirerende meeting rooms, event spaces en een restaurant waar ondernemers en bedrijven kunnen samenkomen.

Fosbury & Sons Prinsengracht, de eerste internationale locatie van het van origine Belgische coworking concept, huist in een indrukwekkend monumentaal pand van 6.000 m2. In het iconische pand is ruimte voor meer dan 250 bedrijven en ondernemers. Oprichters van bedrijven als, Blendle, Van Moof, Ticketswap, Ace & Tate, Top Notch, Tony Chocolonely, The Media Nanny en Temper rekenen zich tot de eerste members van Fosbury & Sons Prinsengracht.

"Het is onze eerste locatie buiten de Belgische grenzen. Het is bijna vanzelfsprekend om dat te doen in het ondernemersbolwerk dat Amsterdam is. In onze zoektocht ontmoetten we de eigenaren van het gebouw, MILLTEN (Foppe Eshuis & Lennart Rottier) en MILLION MONKEYS (Maarten Beucker Andreae). Met hen hebben we bewust gekozen voor een joint venture voor de exploitatie van het voormalig Prinsengrachtziekenhuis. Dat we intrek mogen nemen in dit prachtige grachtenpand met zoveel historie is bijna onwerkelijk. We hebben het dan ook met alle respect behandeld, en er een bijzondere plek voor de Amsterdammer van gemaakt. We geloven erin dat Nederland klaar is voor onze visie: elegant ingerichte werkruimtes, die een professionele maar warme uitstraling hebben.” - Stijn Geeraets, Fosbury & Sons co-founder

Kunst & design

Het gehele pand waar Fosbury & Sons Prinsengracht in huist, is ingericht door het ontwerpersduo Going East. Uitgangspunt was dan ook om het iconische gebouw in oude glorie te herstellen en de grandeur van het vroegere ziekenhuis terug te brengen in het gebouw. “We besloten om overal in de suites opnieuw parket te plaatsen, zoals we op de oude foto’s zagen”, vertelt Anaïs Torfs van Going East. “We wilden een echt Italiaanse palazzo-sfeer op de grachten creëren. Zo hebben we overal in het pand de mooie bogen benadrukt en sommige plafonds in de oude, vervallen staat gefixeerd.” Het resultaat is een interieur waarin contrasten centraal staan: oud versus nieuw, klassiek versus modern met details in kleurrijk marmer maar ook wollige stoffen en vintage design.

Naast design speelt kunst een belangrijke rol in het interieur. In samenwerking met Grimm Gallery en The Ravestijn Gallery zijn de gemeenschappelijke ruimtes voorzien van moderne kunst en fotografie. Zo staan er in het oog springende sculpturen van de Amerikaanse kunstenaar Nick van Woert, gecureerd door Grimm Gallery. Daarnaast hangt er werk van fotograaf Koen Hauser (The Ravestijn Gallery) die een gedurfde, hedendaagse interpretatie van het stilleven in beeld brengt. Ten slotte zorgen de op maat gemaakte kunstwerken van Sarah Yu Zeebroek voor een Belgische touch.

Fosbury & Sons Café

Behalve in de stijlvolle kantoren en meeting rooms kunnen members ook samenkomen in het Fosbury & Sons Café. Het café-restaurant meet 230 m2 en ligt aan de idyllische beschutte binnentuin van het grachtencomplex. Leden kunnen hier terecht voor bijzondere gerechten en internationale klassiekers, dagelijks vers bereid door onze vaste chef. Fosbury & Sons is ook toegankelijk middels memberships voor een halve dag (inclusief ontbijt of afternoon treat) of hele dag (inclusief lunch).

Prinsengrachtziekenhuis

Het 19e-eeuwse pand waarin Fosbury & Sons Prinsengracht huist stond tot 2014 bekend als het Prinsengrachtziekenhuis. Sinds 1994 was het pand een locatie van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) en kreeg het ziekenhuis als polikliniek meer een onderzoeksfunctie. De laatste bedden verdwenen in 1996 en in 2014 werd het pand verkocht aan Million Monkeys en MILLTEN. Het monument is gedurende vijf jaar intensief gerenoveerd in opdracht van projectontwikkelaar MILLTEN, in samenwerking met architect Roberto Meyer van MVSA Architects.

Internationalisering

Fosbury & Sons Prinsengracht is de eerste vestiging van Fosbury & Sons buiten België. In 2016 richtten Serge Hannecart, Stijn Geeraets en Maarten Van Gool Fosbury & Sons op met als missie om de kantoorwereld voorgoed te veranderen onder het motto: not your ordinary office. Na de eerste locatie in de Antwerpse WATT-toren, opende in 2018 een 7.000 m² grote vestiging in Brussel in een beeldbepalend modernistisch gebouw van de Pools-Belgische architect Constantin Brodzki. Daarnaast opende Fosbury & Sons in zomer 2019 nog twee locaties in Brussel. Fosbury & Sons Prinsengracht is de eerste Nederlandse locatie van het Belgische bedrijf. Een tweede vestiging in de buurt van Amsterdam Westerdok is in volle ontwikkeling en opent wellicht de deuren einde dit jaar. Ook bijkomende vestigingen in Antwerpen, Valencia, Gent en Den Haag openen binnen afzienbare tijd.

Fosbury & Sons is hét antwoord op het grijze kantoor en de monotone werkmentaliteit en biedt haar leden naast een aangename omgeving ook nog eens volledige autonomie, flexibiliteit, contact met andere ondernemers en ondernemingen, en de nodige portie amusement. Fosbury & Sons is overtuigd van het belang van een evenwichtige werk-privé harmonie en biedt haar leden daarom een professionele werkplek aan, inclusief nuttige diensten die de kwaliteit van hun (werk-)leven verhogen. Als lid geniet je van het comfort van een professioneel kantoor, met de huiselijke warmte van je woonkamer, de diensten en de looks van een hotel en de fun van je vrije tijd. Maar ook je vrienden en gezin zijn welkom, bijvoorbeeld om samen te lunchen of een van de vele evenementen te bezoeken die worden georganiseerd. Het perfecte voorbeeld dat privé en werken probleemloos door elkaar kunnen lopen.

Prijzen membership Fosbury & Sons Prinsengracht

Suite (privékantoor)                                                                                Va. €600,- / maand pp
Atelier (dedicated desk in een gedeeld kantoor)                                   €595,- / maand pp
Resident (24/7 toegang tot zowel Lobby als resident only area)       €350,- / maand
Nomad (5 dagen per week toegang tot de Lobby)                                  €175,- / maand
Club (1 dag per maand toegang tot de Lobby)                                         €35,- / maand
Visitor (halve dag)                                                                                           €19,- / dag
Visitor (hele dag)                                                                                             €29,- / dag.