Fosbury & Sons roept bedrijven op om een nieuwe balans te vinden

en lanceert 'RELAY by Fosbury & Sons'

Allemaal samen richting een nieuw normaal, alstublieft niet terug naar het oude normaal. Fosbury & Sons doet een oproep aan alle bedrijven om verder te kijken dan de gebeurtenissen van afgelopen weken en de weken of maanden die nog komen. Een oproep om uit te werken hoe ze zichzelf en hun medewerkers een duurzaam toekomstperspectief kunnen bieden.

Fosbury & Sons ziet verschillende mogelijke tendensen en mogelijkheden en wil daarmee een adviserende rol opnemen als ontwerper van kantoren aangepast aan de noden van het bedrijf en zijn mensen. Die zijn voor elk bedrijf anders.

Dat project vat de Belgische coworkspeler samen onder de noemer 'RELAY by Fosbury & Sons', The best of both works.

In een studie die Fosbury & Sons uitvoerde met zustervenootschap LAMMP, Universiteit Antwerpen, Antwerp Management School en The Mind Academy zegt 21% van de bevraagden voor de coronacrisis nooit van thuis uit, en 31% minder dan 1 dag per week van thuis uit te werken. We kunnen dus stellen dat de helft bijna nooit van thuis uit werkte. Tijdens de coronacrisis werkt 88 % van thuis uit en zegt 76% veel tijd te winnen door het wegvallen van het woonwerkverkeer. Bovendien gaat 61% ervan uit dat het kantoor zoals we het kennen zal veranderen en zegt maar liefst 58% van de bevraagden na de coronacrisis meer te gaan telewerken.

RELAY by Fosbury & Sons staat voor de werkplek in de tijd VOOR, TIJDENS en NA Corona. RELAY is de abrupte overgang en de zoektocht naar een nieuw evenwicht tussen sociaal contact, veiligheid, flexibiliteit, telewerken en kantoorwerken. Enerzijds belichaamt het de maatregelen die we nemen naar onze klanten en anderzijds roept Relay by Fosbury & Sons ook alle bedrijven op om zichzelf en zijn medewerkers toekomstperspectief te bieden door het uittekenen van een cultuur en een beleid om hier mee om te gaan, op een duurzame manier.

Er is geen ‘one-solution-fits-all’ aangezien de noden en situatie voor elk bedrijf anders zijn. Maar volgende tendensen kunnen alvast nieuw inzicht bieden. Het zoeken naar een evenwicht binnen deze tendensen kunnen een eerste stap zijn. Fosbury & Sons staat ter beschikking om dat mee te realiseren.

Flexibiliteit

De wereld gaat sneller en sneller. Hoe comfortabel kan je je als bedrijf voelen bij een lange termijn overeenkomst als de wereld er binnen een maand volledig anders kan uitzien. Niet echt. Alleen serviced offices kunnen flexibiliteit bieden. Vandaag worden we gedwongen om flexibel, snel en weerbaar te zijn. Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om hun vastgoedstrategie te laten beantwoorden aan deze situatie. Fosbury & Sons heeft de verantwoordelijkheid hiervoor oplossingen te bieden en biedt huurcontracten aan vanaf 6 maanden voor suites. Voor individuen bieden we suites aan per dag of per week.

Meer m²

De meeste bedrijven hebben de afgelopen jaren consistent geschrapt in het aantal m² dat ze ter beschikking stellen per medewerker of werkpost. Hiervoor hebben ze gebruik gemaakt van de landschaps- of open-plan kantoorinrichting. In post-corona dagen zullen deze bedrijven moeilijkheden ondervinden om de fysieke afstand van 1,5 m te garanderen en vooral om te voorkomen dat mensen de hele dag samen doorbrengen in één open ruimte. Een plausibele tendens zal dus zijn dat deze bedrijven zullen moeten evolueren naar het terugplaatsen van teams in afgesloten privé-kantoren. De trend om met je team terug in afgesloten ruimtes te gaan zitten is waar coworking de laatste jaren reeds naartoe geëvolueerd is.

20 jaar geleden rekenden bedrijven op ongeveer 20 à 25 m² per persoon met veel individuele, gesloten ruimtes. Dit is geëvolueerd naar 8m² per persoon met veel landschapsruimtes en weinig gezamenlijk ruimtes en concentratieruimtes. Fosbury & Sons heeft altijd het accent gezet op een juister evenwicht tussen gesloten ruimtes, gezamenlijke ruimtes en concentratieruimtes wat het gemiddelde naar 12m² brengt. In de toekomst ziet Fosbury & Sons die 10 à 12 m² als de nieuwe standaard. - Alexander Hodac, co-ceo Fosbury & Sons

Minder m²

Sommige bedrijven zijn eerder terughoudend geweest over telewerken. Nu werden ze gedwongen om deze manier van werken in te voeren. Vandaag zijn mensen na maanden van lockdown gewend om via conference calls te vergaderen en niet vast te zitten in het verkeer. Maar ze missen ook het sociale contact met collega's. Dus, zoals alles, draait het hier om een nieuw evenwicht, of 'The best of both works'. Als bedrijven zich realiseren dat telewerken deel kan uitmaken van een wekelijkse werkroutine, betekent dit dat dit invloed heeft op de werkplek die ze nodig hebben.

Als een bedrijf bijvoorbeeld besluit om werknemers 1 of 2 dagen per week de vrijheid te geven om thuis te werken, resulteert dit in 20% of zelfs 40% minder werkplekken. Bij Fosbury & Sons kunnen vaste werkplekken in private kantoren worden gecombineerd met flexibele lidmaatschappen. Wat dan weer resulteert in een niet te verwaarlozen fincancieel voordeel.

Coworking is niet gelijk aan dens

Het product van coworking is niet meer het aanbieden van densiteit. Het dense karakter bestond erin om met (zo) veel (mogelijk) mensen in 1 grote ruimte aan gemeenschappelijke tafels samen te werken. Iets dat vandaag (even) niet mogelijk is. Wel is onze sector is de laatste jaren geëvolueerd naar het aanbieden van een ‘klassieker kantoor’ dat beantwoordt aan de specifieke behoefte van de klant en aangeboden wordt volgens het service principe. We zijn doorgegroeid van Coworking naar Serviced offices maar houden wel van het woord Coworking, dus daar houden we nog even aan vast.

Thuisstadwerken

Na maanden van lockdown zullen de mensen klaar zijn om buiten te komen. Maar alleen als het veilig en comfortabel is. Reizen met het openbaar vervoer zal niet direct als zodanig worden gezien. Allemaal met de auto is ook niet haalbaar. Altijd thuiswerken is niet haalbaar omdat we nood hebben aan menselijk contact. Fosbury & Sons introduceert de mogelijkheid om teams vanuit het hoofdkantoor te decentraliseren en per stad te centraliseren door ze de mogelijkheid te bieden om bij Fosbury & Sons samen te werken in privé kantoren of meeting rooms.

Volgens een onderzoek van Hudson uit 2019 is het belangrijkste gevolg van mobiliteitsproblemen stress door de woon-werkverplaatsing. Maar liefst 71% van de organisaties geeft aan te ondervinden dat het personeel gestrest is door de woon-werkverplaatsing. Daarmee is stress een belangrijker factor dan retentieproblemen (19%) of attractiviteitsproblemen (29%). Bij SD Worx zien we min of meer dezelfde conclusie: 73% van de ondernemers is ervan overtuigd dat een betere mobiliteitsaanpak leidt tot een betere work-life balance bij werknemers. Uit een studie die Fosbury & Sons zelf uitvoerde met Lammp en UAntwerpen komt voort dat 76% van de bevraagden zegt veel tijd te winnen doordat het woonwerkverkeer wegvalt.

Het runnen van een kantoor is een service

De maatregelen die wij als kantoor operator nemen om met deze situatie om te gaan, is niet iets waar iedere ondernemer mee te maken wil krijgen. Het toont dat het runnen van een kantoor een activiteit is die meer een meer bedrijven zullen outsourcen zodat ondernemers en hun medewerkers zich kunnen concentreren op de core-activiteit van het bedrijf. Het ontzorgen van bedrijven en bovenal het zorgen voor de mensen in die bedrijven is de core-activiteit van Fosbury & Sons.

Deze crisis doet veel vragen rijzen bij bedrijven over hun manier van werken. Fosbury & Sons zal elke klant als adviseur bijstaan om de juiste keuzes te maken voor zijn bedrijf.

In zijn dagdagelijkse werking neemt Fosbury & Sons verschillende maatregelen, zodat iedereen veilig terug aan de slag kan. Die gaan van de beschikbaarheid aan ontsmettingsmiddelen over signalisatie om 'physical distancing' te vrijwaren tot het updaten van Fosbury & Sons' eigen mobiele applicatie. Met 'Fons Jr.' zal het onder meer mogelijk zijn om je lunch te bestellen vanaf je werkplaats, een meeting room te boeken, een desk te reserveren in je privé kantoor om zo te drukke kantoren te vermijden, én om op de hoogte te blijven van de laatste updates. Bovendien zijn alle meeting rooms uitgerust met video conferencing en is er na elke meeting een poetsdienst. Nog nieuw is een live streaming service: Fosbury & Sons zorgt ervoor dat workshops, award shows en andere events toch kunnen doorgaan en voorziet een professionele cameraman voor livestreaming.

'RELAY' is de Engelse term voor 'estafette', een term die Fosbury & Sons -net zoals zijn eigen naam- haalt uit de atletiek. 'RELAY by Fosbury & Sons' verwijst naar de aflossing van het pre-corona tijdperk met het post-corona tijdperk. We geven de stok door aan het nieuwe normaal. Het moment van het doorgeven van de stok creëert een duidelijke voor en na in de hele workspace evolutie, die enorm versneld zal worden. Ofwel laat je de stok vallen en verlies je hem ofwel geef je hem door en win je.

OVER FOSBURY & SONS

Serge Hannecart, Stijn Geeraets en Maarten Van Gool richtten in 2016 Fosbury & Sons op met als missie de kantoorwereld voorgoed te veranderen. Onder het motto: not your ordinary office willen ze een antwoord bieden op het typische grijze kantoor en ditto werkmentaliteit. Als lid van Fosbury & Sons geniet je van het comfort van een professioneel kantoor, met de huiselijke warmte van je woonkamer, en de diensten en uitstraling van een mooi design hotel. Alle Fosbury & Sons locaties zijn inspirerende, professionele, en bovenal menselijke werkplekken in de stad waar kleine én grote bedrijven samenkomen.

Bij Fosbury & Sons kunnen leden en bezoekers -naast de mooie privé en gedeelde workspaces- terecht voor volledig uitgeruste event- en meetingruimtes.  Bovendien zorgt de uitgebalanceerde event kalender voor genoeg momenten om te ontspannen of net om bij te leren. Het in-house restaurant zorgt voor heerlijk en gezond krachtvoer bij al deze activiteiten.

Op dit moment opereert Fosbury & Sons 4 locaties in België en 1 in Amsterdam, samen goed voor 27.000m2.